Op 4 en 5 november 2023 zong kamerkoor Mnemosyne het najaarsconcert ‘My Thoughts’ in Huissen en Nijmegen. Op het programma stonden vier a capella-werken uit verschillende stijlperioden, die tonen hoe de taal van muziek als instrument gebruikt kan worden om spirituele gedachten en gevoelens een stem te geven.
De titel My Thoughts (‘Мысли мои’) is ontleend aan een werk van Ēriks Ešenvalds (1977), gecomponeerd op een tekst van St. Siloean van Athos (1866-1938). De tekst beschrijft de tekortkoming van de menselijke taal om door God gegeven gedachten onder woorden te brengen. De worsteling tussen goddelijke perfectie en menselijke imperfectie is terug te horen in het werk van Ešenvalds, die bekend staat om zijn etherische en introspectieve stijl.
In Ecce Beatam Lucem trekt Alessandro Striggio (1540-1592) alles uit de kast om de macht en de kracht van het goddelijke over te brengen. Met dit 40-stemmig motet, verdeeld over vijf koren, demonstreert Striggio zijn ultieme beheersing van de polyfonie. Hiermee verlegde hij de grenzen van wat er muzikaal mogelijk was in de Renaissanceperiode.
The Lamb van John Tavener (1944-2013) is een minimalistische compositie op een religieus geïnspireerd gedicht van William Blake (1757-1827). Tavener omschrijft dit werk als een ingeving. Toen hij het gedicht las hoorde hij meteen de noten: “ik hoefde het alleen nog maar op te schrijven”. Dat deed hij in een kwartier.
Het programma werd afgesloten met de Mis Voor Dubbelkoor van Frank Martin (1890-1974). Als het aan de componist had gelegen was dit meesterwerk misschien wel nooit uitgevoerd. Martin beschouwde muzikale uitingen van zijn religieuze gevoelens als een privékwestie, in essentie naar binnen gericht en niet bestemd voor andermans oor of oordeel. Ruim 40 jaar later ging het werk op aandringen van anderen alsnog in première, en werd het een van de meest geliefde koorwerken van de vorige eeuw.